Cirkulär ekonomi – javisst, men ytterst handlar detta om affärs- och produktutveckling
När jag och mina vänner startade CradleNet år 2009 med syftet att få igång den cirkulära ekonomin, så insåg jag ganska snart hur många olika ingångar man kunde ha till den kommande megatrenden.
Den cirkulära ekonomin som folkrörelse, folkbildning, återvinningsprojekt eller som en kul möjlighet för unga och ideella designers och formgivare.
Trots nytänkandet och filosofin som utmanade det traditionella sättet att driva hållbarhetsarbete, så visades dock fortfarande misstänksamhet mot att se kopplingen till lönsamhet, vinst och kommersialisering.
Ett rött skynke har varit ordet “tillväxt” och frågor om den cirkulära ekonomin främjar eller “skyddar” mot tillväxt. Mantrat är annars att det finns inga dumma frågor, men denna fråga är faktiskt det. Främst för att den skapar onödig misstänksamhet mot cirkulär ekonomi bland viktiga affärsledare, men också för att den stora poängen med cirkulär ekonomi är att det finns en genomtänkt plan för “decoupling” för första gången. Ekonomisk framgång behöver inte längre kopplas till degradering av planetens förmåga att fortsätta leverera nyttigheter.
Istället handlar det om en synvända där företagen hittar nya affärsmöjligheter på samma eller lägre materiella insats. Där många ser problem med minskande råvarubaser och ökande avfallsproblem, ser andra affären i att lösa detta. Det är något som alltid har funnits i affärsvärlden och vi kallar det affärs- och produktutveckling. Bara med stöd av annan kompetens som saknats tidigare. Vi på re:profits hjälper dig gärna se de affärsmöjligheter som finns, där andra ofta har en blind fläck. Börja resan mot den cirkulära ekonomin på rätt sätt, så får vi ekonomichefen och alla de andra på firman med oss från början. Vi föreslår att du börjar med att boka ett möte med oss.
Lämna ett svar