Ooops! Har du också otur med Kemikalieinspektionen?
Historien upprepar sig
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/e1z20a/farliga-kemikalier-hos-stora-kedjor. KemI hittar förbjudna kemikalier i leksaker, elektronik och annat som vi har i hemmet och ofta i kontakt med barnen. Det handlar inte om små obskyra lågprisimportörer, utan flera är etablerade och respekterade företag.
Vad beror det på?
Anledningen är förstås att varken lagstiftning eller besvikna konsumenter är något som får företagsledningar att svettas. De olagliga varorna utgår i sortimentet, inte värre än så. Dessutom så kan man ju läsa att det inte handlar om några akuta risker, så det är nog ett icke-problem trots allt. Den största risken som handlarna tar, tycks vara att upphöra med försäljningen av de varor som myndigheten råkade hitta. Om diskussionen fortsätter så kan man alltid skylla på leverantören och hoppas på omvärldens förståelse. Vi på re:profit har arbetat med bl.a möbelbranschen sedan flera år med just kemikaliekontroll. Vi känner igen diskussionerna och ser var problemen ligger. Det är ofta underskattning och en övertro på att myndigheter och leverantörer reglerar detta själva. Slutligen beror det ofta på avsaknad av kostnadseffektiva verktyg.
Vad kostar det dig?
Frågan om vår exponering mot farliga kemikalier är grovt underskattad. En färsk rapport (https://ehjournal.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/s12940-017-0340-3?site=ehjournal.biomedcentral.com) visar att bara samhällskostnaden för kemikalierelaterade sjukdomar uppskattas till hissnade 10,75 triljoner USD/år. Det gör förstås att frågan om fel kemikalier i varorna kommer att få högre prioritet framöver, knappast mindre. Att vi hittar en och annan procent för mycket av en farlig kemikalie är kanske inte det största problemet. Problemet ligger snarare hos de företag som uppenbarligen inte har någon kontroll på sitt utbud. De blir en del av problematiken och bedömda därefter. Det handlar mest om kundens förtroende och det är mer affärskritiskt för varumärket än själva hälsorisken. Att inte ha koll på lagstiftning och innehåll tär på förtroendekapitalet och varumärket. Då glömmer man snart att varan kostade några kronor mindre.
Lösningen
Låt oss på re:profit omvandla dina kemikalieproblem till möjligheter istället. Titeln på vår bok “Cirkulär kemi – Resan från kemipanik till cirkulär ekonomi” är rätt talande.
Lämna ett svar