Konsten att skapa bra kemikaliekonferenser
I Sverige är vi dåliga på att uppmuntra andra och även ge oss själva beröm. Något som vi får höra av chefscoacher då och då. Och det stämmer nog. Vill man känna lite medvind så får man helt enkelt leta efter mätbara indikatorer som otvivelaktigt pekar på att man gjort något bra.
Det blir nu fjärde året i rad som vi får i uppdrag att sätta upp programmet för en kemikaliekonferens åt Bonniers/ Aktuell Hållbarhet.Och det betyder ju att vi gör något riktigt bra i den här grenen i alla fall.
Aktuellt tema
I år blir dock temat plast och det är ju något väldigt aktuellt. Gränsen mellan material och kemikalier är ju lite konstlad men stärks tyvärr av att kemilagstiftningen REACH inte omfattar polymerer, dvs enormt långa kedjor av kemikalier vars fasta form inte tillhör sinnebilden av flytande kemikalie. Men faktum är att huvuddelen av kemikalieproblematiken är associerad till just plaster och därför är det verkligen dags att ägna oss åt detta.
Hur lyckas man?
Hemligheten bakom att skapa bra kemikaliekonferenser ligger just i att kunna se utanför den omtalade boxen. Annars hade vi fortsatt att bara diskutera kemikalielistor, regler och märkning. För att kunna lösa kemikalieproblemen så måste vi locka in andra än experterna. De strategiska besluten tas av VD, produkt- och affärsutvecklarna, marknadscheferna och andra som normalt står utanför kemifrågan. Re:profit är en av de få konsulterna som faktiskt har förstått det, och det är nog därför vi är så duktiga på kemikaliekonferenser. Eller vad tror du? Och vår förmåga kommer förstås till nytta i andra sammanhang också. Så vill du lära dig att ta strategiska grepp och kunna bli en vinnare genom smart kemikaliestyrning, hör av dig till oss.
Lämna ett svar