Skaffa dig beställarkompetens – lektion 2
Förarbetet är grunden för ett bra resultat
Den som ska måla eller tapetsera hemma har säkerligen fått höra hur viktigt förarbetet är. Att slipa och spackla ordentligt är grunden för ett bra slutresultat. Samma sak gäller minst det jobb som konsulten ska göra. Någon har kläckt ett förslag på ett ledningsgruppsmöte som landat i ditt knä. Du är antagligen inte helt klar över kravspecen som ska ställas, men tänker sig att det löser sig genom att skriva en anbudsförfrågan till några konsulter. För både din och konsultens skull så rekommenderar vi ett annat arbetssätt.
If you fail to plan, you plan to fail
Oavsett om du ska arbeta med att utveckla en ny policy, utbilda personalen eller skapa nya rutiner så behöver konsulten veta var ni står någonstans idag. Utan den grunden går det inte att planera och göra ett bra resultat. Alla organisationer har sina egna kulturer och relationer och de stökar man inte runt i hur som helst. Ni har dessutom vissa avgränsningar vad gäller ansvar, påverkan och uppdragsformulering som alla inblandade måste känna till. Annars blir det kaos eller så händer det absolut ingenting med konsultens förslag.
Svaret är en förstudie
Eftersom du har behov av en metod- och nulägesbeskrivning, så är det inte rimligt att begära att konsulten ska göra en gratis sådan i offerten. I alla fall inte en bra sådan. Det vore som att begära att målaren ska slipa och spackla gratis och bara ta betalt för måleriarbetet. Och om du får en sådan offert så kan bara metoden vara allmänt beskriven och budgeten svårbedömd.
Men istället så kan du betala för en mindre förstudie som är betydligt mer användbar inför fortsättningen. Det är här konsulten kan lägga ner tid för att ta reda på allt som är värt att veta och skaffa sig den nödvändiga överblicken. Då får du dels full koll på budgeten för hela arbetet och kan också bedöma vilken konsult du vill fortsätta med. Ju bättre förstudie desto bättre blir slutresultatet.