Branschföreningen Färg, möbler, inredning, FMI
Period: Löpande
Bistå föreningens medlemmar med stöd för att ställa rätt kemikaliekrav på sina leverantörer.
“Vi behövde en konsult som har en djup kompetens om kemikaliefrågor, som kan ge bra råd och kan kommunicera allt på ett begripligt sätt. Reprofit ger mig det stöd jag behöver för att ge mina medlemmar ett mervärde som uppskattas. Vi har samarbetat i många år nu.”
Marie-Louise Sigemalm, VD för FMI
Föreningens medlemmar har, efter upprepade påstötningar från tillsynsmyndigheterna, behov av att kunna svara på innehållet av särskilt farliga ämnen i sina varor. Att kunna leverera stöd i dessa frågor höjer värdet på medlemskapet.
Projektproccess
Vi identifierade de utmaningar som gjorde uppgiften besvärliga för medlemmarna. Vi såg att vi behövde strukturera frågorna, skapa enkel hantering och skapa tydlighet i vad som krävdes.
Vi identifierade vilka ambitionsnivåer som kunde vara aktuella för medlemmarna, dvs att ligga på lagstiftningsnivå eller kunna vara mer proaktiv.
Alla berörda lagstiftningar och frivilliga standarder som kunde vara relevanta inventerades.
Vi satte ihop ett paket av pedagogisk textmassa som instruerade medlemmarna om hur och när de skulle använda vårt material, och en motsvarande instruktion som kunde skickas till leverantörerna.
Resultat
Medlemmarna har en inloggningsbar portal där de kan ladda ner bakgrundsinformation och färdiga frågeformulär som kan kompletteras och skickas vidare till leverantörerna. FMI prenumererar på vår tjänst där vi uppgraderar materialet vid jämna mellanrum samt bevakar och besvarar frågor som kan uppkomma.
Slutsats
Vi behövde lägga ett stort arbete på att skissa upplägget på frågeformulären. En del frågor är väldigt generella och grundläggande, men speciella behov som t.ex. hantera elektronik, måste också täckas. Därutöver såg vi att de mer proaktiva medlemmarna behövde en högre standard, så vi behövde förklara vad skillnaden mellan lagstiftning och frivilliga standarder bestod av på ett så enkelt sätt som möjligt.
Vårt arbete blev mycket uppskattat och FMI ser att vår tjänst är bra reklam för att rekrytera och behålla medlemmar.