Max hamburgare
Förberedelse, research och strategiskt arbete inför en lyckad hållbarhetssatsning
Uppdragsgivaren ville undersöka vilka befintliga system och verktyg som man ville arbeta med för att lyfta och kommunicera sitt hållbarhetsarbete. Vi arbetade med att bistå personal- och hållbarhetschefen med att omvärldsbevaka, samla in användbara uppgifter och data samt bistå med pr-arbetet. Parallellt arbetade Max med andra organisationer så som Naturliga Steget och U&W.
Projektproccess
På vårt förslag så testade vi hur Max stod sig mot Svanens krav på restauranger. Vi undersökte också andra certifieringsordningar såsom KRAV och MSC. Samarbeten med köttleverantörer.
Vi identifierade relevanta miljöaspekter:
- Restaurangernas elförbrukning och hur den kunde hanteras bättre.
- Möjligheterna för att få ner avfallskostnaderna genom bättre källsortering och bättre avtal med avfallsbolagen.
- Översyn av förpackningar och innehåll av tillsatser.
- Möjligheter till miljöanpassade transporter
- Insamling av frityrfett och återvinning.
- Miljöutbildning till personalen.
Vi bidrog med förslag till nya åtgärder för att gå mot visionen av hållbara restauranger enligt Naturliga Stegets planeringsmetodik.
Vii klimatberäknade alla delkomponenter och de sammansatta måltiderna.
Resultat
Eftersom kött bedömdes vara den viktigaste miljöaspekten, så valde Max att klimatredovisa sina måltider mot kunderna och klimatkompensera genom trädplantering. Någon certifiering av restaurangerna ansågs inte nödvändig, men däremot användes FSC, Svanen, MSC och KRAV för utvalda delar i restaurangen så som brickunderlägg, förpackningar, fiskråvara, kaffe och mjölk.
Vi tog fram ett underlag med hjälp av en transportör som gav en möjlig total årlig besparing på 6 milj. kronor på rätt källsortering och hämtning.
Vi föreslog uppdragsgivaren att köpa vindkraft, men man valde att köpa distribution av vindkraft från Luleå energi istället. Reklamslogan blev “Blåsta burgare”, och vi beräknade vilken mängd CO2 och mängd radioaktivt avfall som besparades naturen tack vare bytet till vind-el.
Vi föreslog uppdragsgivaren att satsa på laddstolpar för kommande elbilar, så att man dessutom kunde sälja hamburgare till framtiden väntande elbilskunder.
Klimatredovisningen av hamburgare fick mycket stor uppmärksamhet i media.
Naturvårdsverkets moderator (Jessica Cederberg Wodmar) accepterade vårt förslag att bjuda in hållbarhetschefen till paneldebatt om klimatåtgärder. Det var hans första publika framträdande av en serie framträdanden som följde efteråt.
Slutsats
Max satsning på hållbarhet tillhör de mest lyckade exemplen. Det är en klok strategi att först sätta upp en vision och därefter en handlingsplan som är optimal i förhållande till visionen. Alla miljömärkningar och certifieringar betraktades som möjliga verktyg och utvärderades med avseende på kostnadseffektivitet i förhållande till planen.
Max har idag en tydlig hållbarhetsprofil och ett mycket starkt varumärke. Ledningen påstår att hållbarhetsarbetet har bidragit till ökad lönsamhet. Flera av aktiviteterna har dessutom inneburit lägre kostnader genom minskad förpackningsmängd osv.