Svensk Bensinhandel - Hållbar biltvätt
Period: oktober 2016 – december 2017
Uppdrag: Skapa, sjösätta och driva initiativet Hållbar biltvätt
Det länge funnits ett behov av att någon aktör tar ett helhetsgrepp om allt som rör biltvätt, inte minst när det gäller miljöfrågan. Svensk bensinhandel som engagerar servicenäringen inom drivmedel, dvs tvättanläggningar och butiker på bensinmackar tog 2016 beslutet att ta tag i frågan och vi fick uppdraget att skapa initiativet Hållbar biltvätt vars huvudsyfte är att skapa förflyttning av hemmatvättare till en riktig tvättanläggning.
Projektproccess
Vi började med att göra en marknadsundersökning om hur tvättvanor och uppfattningar om biltvätt ser ut. Sedan genomförde vi analyser på hur stora utsläppen blir av att tvätta en bil. Alla data samlade vi i dokumentet biltvättsrapporten.
I detta skede tog vi även nödvändiga kontakter för informationsutbyte med viktiga intressenter, såsom kommuner och miljöorganisationer för att förankra initiativet.
Därefter skapade vi en kommunikationsplattform; en grafisk profil, webbplats, blogg, sociala kanaler. Dessa kanaler var bärare av initiativets kommunikation och grunddevis; Genom att tvätta bilen hemma släpper vi varje år ut 1000 ton olja och 50 ton tungmetaller rakt ut i naturen. Vi skapade även 4 filmer som stöd och bärare av kampanjen.
På hösten 2017 skapade vi även en certifiering med samma namn; Hållbar biltvätt.
De anläggningar som är medlemmar i initiativet och som klarar kraven får chansen att bli en certifierad anläggning. För att underlätta hanteringen av certifieringen skapade vi ett digitalt verktyg för insamling av data samt beställning av skyltar i samma process.
Resultat
Initiativets sjösättning blev lyckat och vi skapade nya kontakter och idéer för att gå vidare med projektet. Certifieringen blev lyckad och ett omfattande projektet och vid årsskiftet hade vi certifierat drygt 300 anläggningar.
Slutsats
Hela projektet var mycket uppskattat av initiativets medlemmar och alla samlade data utgör nu det referensverk som gäller i branschen.
Vi lärde oss mycket av projektet. Både när det gäller att arbeta med marknadskommunikation av ett område som handlar om beteendeförändring men även naturligtvis att skapa miljömärkningen Hållbar biltvätt med allt vad det innebär av logistikutmaningar, revirtänkande och digital utveckling.