Hur lyckas med kommunikation av hållbarhetsarbete? 3 råd.
En del företag har en naturlig integration av arbetet med hållbarhet i deras dagliga arbete och marknadskommunikation. Många företag har en stor, outnyttjad potential i frågan. Här kommer 3 råd för att lyckas med att integrera hållbarhet i er kommunikation och verksamhet.
1 Välj vilket område ni vill satsa på
Formulera era fokusområden och er strategi för arbetet med hållbarhet utifrån ert intressentperspektiv och er kärnverksamhet. Utgå gärna från riktlinjer och stora mål, men koppla dem först till möjligheter och utmaningar för just er verksamhet.
2 Formulera vad hållbarhet betyder för er och involvera hela företaget
Titta inte bara på vad lagen kräver. Eller hur era konkurrenter arbetar. Välj er egen väg. Lyssna på vad personalen tycker och tänker. Gå på djupet i organisationen så ökar ni trovärdigheten och samsynen i det ni gör.
3 Prata om ert hållbarhetsarbete
Vissa företag håller igen med kommunikationen av rädsla för kritik. Passa på att stärka varumärket, inspirera era kunder och konkurrenter och driv arbetet för en bättre framtid framåt.
Beskriv alltid ert hållbarhetsarbete så enkelt och lättbegripligt som möjligt. Undvik fackuttryck, tekniska detaljer och förkortningar. Öppenhet är det bästa sättet att skapa trovärdighet. Berätta också om mindre positiva saker ni hittar i er verksamhet och vad ni gör konkret för att komma till rätta med dem. Skriv en hållbarhetsredovisning som komplement till er årsredovisning.
Den ska visa både hur hållbar er verksamhet är och vilka utmaningar ni har. Kartlägg gärna var det finns arbete kvar att göra och välkomna frågor och synpunkter.
Kolla vad re:profit kan hjälpa dig med inom marknadskommunikation