Därför är bra kommunikation en förutsättning för ett lyckat hållbarhetsarbete

Därför är bra kommunikation en förutsättning för ett lyckat hållbarhetsarbete

Att skapa motivation

Boston Consulting Group har undersökt vad som utmärker företag som är framgångsrika i sitt hållbarhetsarbete. Det handlar till stor del om att ledningen har fattat galoppen, dvs hur de ska integrera hållbarhet i affären, så att företaget kan bli lönsamt tack vare, och inte trots, hållbarhet. Och för att ledningen ska fatta det, så måste någon ha lyckats med kommunikationen. Vet din VD hur hen kan bli vinnare i hållbarhet? Om inte, så har du säkerligen en mager eller obefintlig budget för hållbarhetsaktiviteter.

Att vara trovärdig

PR- och kommunikationsbranschen har ibland ett dåligt rykte i hållbarhetskretsar. Att satsa på kommunikation utan kunskap och innehåll kan verkligen straffa sig. Att bara köpa sig ett miljömärke eller lägga in några gröna nyckelord på hemsidan är kortsiktigt. Förr eller senare blir man avslöjad och då skadas varumärket. Ibland orkar man inte ens kolla om stavningen är rätt i skyltfönstret, se bilden ovan från ett skyltfönster i centrala Stockholm om “FCS-märkta block”*.

Att skapa förändring – walk the talk.

Greta Thunberg lyckas uppenbarligen bättre med sin kommunikation än framstående forskare och andra miljöprofiler. Diagnos eller inte, men ett äkta engagemang är nyckeln till att lyckas och därmed få omgivningen att köpa din kommunikation. “Walk the talk” – är efterlängtat och och står i kontrast till de företag som bara snackar runt utan att komma till skott. Men du behöver inte sittstrejka för att lyckas. Mätbara nyckeltal som visar förändring över tid är tydliga indikatorer på effektiv kommunikation.

re:profit kan kommunikation

Sedan starten 2017 har re:profit hjälpt en lång rad olika företag att kommunicera sina budskap och arbetat med PR och opinionsbildning. Vi vet vad som krävs för att en kommunikationsinsats ska förändra, påverka och fungera.


* FSC står för Forest Stewardship Council är en oberoende, internationell medlemsorganisation som verkar för ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar, genom sitt certifieringssystem FSC.


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.